$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE WORK OF SOCIAL WORKERS IN PROFESSIONAL EDUCATION IN PARAÍBA: A DEBATE SITUATED ON THE REGIONAL ISSUE
Autor: SARAH TAVARES CORTES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARCIA REGINA BOTAO GOMES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 65030
Catalogação:  22/11/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=65030@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=65030@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.65030

Resumo:
The thesis problematizes the work of Social Workers in Professional and Technological Education, focusing on the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba (IFPB). Thus, we start from the empirical field, carrying out analyzes about work guided by the Marxist method, placing them in the capitalist and dependent social relations that permeate work in the local contexts of Paraíba, considering the historical social and regional issue. To do this, we conducted interviews with social workers from the planning and execution sectors of the National Student Assistance Program (PNAES). The results constituted axes of discussion of the work that deal with the main demands, institutional requests, working conditions and the political-pedagogical dimension. With regard to demands, we analyzed, in principle, the relationship between employability and the supply of professional education, noting a lack of compatibility between the supply of courses and local productive arrangements in the areas of construction, industry and commerce. We looked into the profile of students who enter the IFPB, obtaining that 95.5% of the public enrolled in this institution is within the income range set out as a priority in the PNAES decree, observing the particularities of this profile among the mesoregions of Paraíba. Demands are processed at the institutional level, expressed in requests for professional work. The results of the interviews pointed to institutional requests focused on the execution of notices for student assistance programs, with a tendency towards bureaucratization and work overload. Finally, the political-pedagogical dimension appears in the data much more as a desire of professionals than as an achievement within their daily lives. We highlight Social Work as a profession that puts the reality of subjects on the agenda, in disputes over educational projects that take place in educational spaces.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui