XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: THE PRACTICE OF DESIGN AS THE HEIR OF THE PRACTICE OF ART Autor: KARLA GALAL SCHWARTZ
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ALBERTO CIPINIUK - ADVISOR
Nº do Conteudo: 58693
Catalogação: 25/04/2022 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=58693@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=58693@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.58693
Resumo:
Título: THE PRACTICE OF DESIGN AS THE HEIR OF THE PRACTICE OF ART Autor: KARLA GALAL SCHWARTZ
Nº do Conteudo: 58693
Catalogação: 25/04/2022 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=58693@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=58693@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.58693
Resumo:
The possibility of a semblance between art and design practices stems from
the fact that all human interactions with their natural surroundings or with other
human beings are forms of work or social practices. Therefore, they do have
similarities. Since the Renaissance, some artifacts have gained an aura of
superiority over other manufactured articles. The concept of art was born, and
within this context the figure of the artist emerged. Humanism transformed the
habits of the period. The use of pre-project drawings as the intellectual stage for
art, prior to the materialization of artistic or creative production, served as the
cornerstone to justify the differentiation between craft and art. This was followed
by the institutionalization of the teaching of drawing theory by the Academies of
Art and the concurrent legitimization of the higher hierarchy of intellectual
activity compared to manual work. Gradually, these institutions which were
initially created to free the artist from the medieval guilds, surpassed them in
restrictions by regulating in detail Art and judging the good and the bad
creative practice. The wear and tear of the artistic class led to the weakening or
even to the demise of the said Academies starting from the eighteenth century.
Understanding the transformations of the socioeconomic context is essential for
the analysis of the changes in creative production. The transition to a monetary
and urban economy was decisive for the early modern Western and mercantilist
age. Then, the Industrial Revolution began in Britain in the 18th century as the
engine for the implementation of the capitalist system of mass production, which
introduced a new consumption pattern. In this context, industrial entrepreneurs
invited artists to work in partnership to make the shape and appearance of
industrial products more commercially attractive. Schools of arts and crafts were
created during the nineteenth century in Europe to train creative professionals to
work in the industry. The merger between fine arts schools and arts and crafts
schools, in Saxony and Moscow, gave rise to Bauhaus and Vkhutemas,
respectively. These twentieth century institutions legitimized the notion of the
autonomy of what is called design today in relation to the practice of art. Design
emerged as a supposedly new field of knowledge. The statement that the practice
of design is heir to the practice of art is confirmed: by the common past they share
and by the similarity of their struggle to search for autonomy. Additionaly, since
the practice of design has not yet succeeded in defining its objectives and its
principles, Design can be perceived as a species, part of a broader genus, the Field
of Art. This statement is not immune to constructive criticism, but aims to serve as
a working hypothesis to be considered in the effort to think about the ontology
and epistemology of Design. Critical and official bibliography on the subject
informed the present research.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |