$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: THE RIO PUC GAMES PHENOMENON: NEW KNOWLEDGE-BUILDING PRACTICES ON GAME DESIGN
Autor: LEONARDO CARDARELLI LEITE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  REJANE SPITZ - ADVISOR
Nº do Conteudo: 45923
Catalogação:  13/11/2019 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=45923@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=45923@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.45923

Resumo:
In 2016, a group of students at PUC-Rio gathered to create an interdisciplinary initiative to study and practice games – known today as Rio PUC Games (RPG). This movement is composed by students from different undergraduate courses, mostly Design, in which they operate on functions pertinent to game development: arts, programming, game design and production. Recognizing RPG as a singular initiative, the object of this thesis was to investigate it, seeking to describe, characterize and understand in which ways their activities can inspire new educational practices in the context of game design. Starting with a bibliographic review that spanned – beyond the classic literature on play and games – new paradigms arising from the cognitive sciences, cultural anthropology and computer science, we build a theoretical foundation on the ludic formation of society – from what is defined as the ludic spirit – and the expressive and persuasive potential of games. Next, we describe and analyze the characteristics of the video game industry, both national and international, by means of a critical discourse that pointed to its most current challenges. Additionally, we present and comment on the curriculum of relevant educational institutions dedicated to this field aiming at discussing which professional profiles are being prioritized; we then present the Design in Digital Media program at PUC-Rio and its curricular course. Finally, through a participatory observation that was conducted over almost three years, we analyzed the Rio PUC Games initiative in terms of its philosophy, structure, dynamics and practices, works and contributions, concluding that, in fact, RPG built a model of teaching where not only technical skills in games are developed, but also fundamental qualities for the professional of the 21st century, such as autonomy, confidence, organization, resilience, cooperation, leadership and companionship.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LIST OF FIGURES  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES, ANNEXES AND APPENDICES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui