$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: THE CALLIGRAPHY OF KARIM AÏNOUZ S VIEW: POLITICAL POSSIBILITIES OF A NECESSARY CINEMA
Autor: ANA PAULA DAUDT DE LIMA BRANDAO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  RENATO CORDEIRO GOMES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 45505
Catalogação:  23/09/2019 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=45505@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=45505@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.45505

Resumo:
This research s purpose is to analyze director Karim Aïnouz s filmography under a political perspective. Cinema is an art form born through modernity – it s the result of technological innovations of the 19th Century. It served the avantgarde utopias, the revolutionaries against oppression, as one of the means to enlighten the masses. In Brazil, Cinema Novo is the paradigm of the national and cultural emancipation struggle. In today s context, when the great modernity ideals seem to be weakened and a post-utopic thought is installed, the relationship between cinema and politics is reconfigured. The absence of both a common goal and of totalizing solutions from the moviemakers gives the impression of an atomized struggle with doubtful efficacy. Thus, there s an attempt to investigate the extent in which Karim Aïnouz tries to instigate the viewers to change the state of things (Rancière). His personal trajectory, the recurring themes and scenes, as well as the aesthetics of the films, will be mapped to try to recognize not only singularities, but also similarities with other contemporary filmmakers, especially Brazilian ones – not in search for an uniformity but questing dialogues and generational convergences. The main focus is in the relationship between art and politics inferred from each film s narrative, the character s selection and the questions that Aïnouz tries to pose to the audience. It s also in the aesthetics and in his personal process, through which the calligraphy of Aïnouz view can be unveiled. The way he realizes his film s political possibilities, as well as the questions he poses to society and moviemaking, helps discussing the challenges of cinema against the stagnated mentality of the post- time where we seem to be living now (Rancière). It will also be discussed some resurgences (survivals) of Cinema Novo and how they are reworked in the analyzed films.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui