XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: WRITING OF THE ENTRANCE EXAMINATION SUBJETS AND TEACHING IN THE EVENING COURSES OF RECIFE Autor: RENAN LUIZ DE FREITAS
Instituição: UNIVERSIDADE CATÓLICA DE PERNAMBUCO - UNICAP
Colaborador(es):
MARIA DE FATIMA VILAR DE MELO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 8884
Catalogação: 23/08/2006 Liberação: 23/08/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8884&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8884&idi=2
Resumo:
Título: WRITING OF THE ENTRANCE EXAMINATION SUBJETS AND TEACHING IN THE EVENING COURSES OF RECIFE Autor: RENAN LUIZ DE FREITAS
Nº do Conteudo: 8884
Catalogação: 23/08/2006 Liberação: 23/08/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8884&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8884&idi=2
Resumo:
This study looks into the teaching of text production in
evening courses which aim to prepare students for the
university entrance exams (known as vestibular), and
which are offered by three private teaching institutions in
Recife. Its main objective is to contrast the teaching of
essay writing with the heterogeneity of the subjects who
enroll for such courses. Specific objectives involve, first
and foremost, comparing the quality of teaching in the
three institutions and, secondly, to investigate the extent
to which such teaching enables these subjects to produce
competitive texts in which they also present themselves as
the authors of their own production (PILAR, 2005, POSSENTI,
1999; BRONCKART, 1999). This is a field and documental
study. We have collected two types of documents from the
teaching institutions: The enrolment forms and the lesson
notes. The data extracted from such documents is the basis
of our analysis. From the enrolment forms we have collected
possible traits from the subjects´ social-economical
profile. Our aim here was to investigate how far the
teaching of essay writing could cater for the heterogeneity
of profiles in these classrooms. We also aimed to
investigate, from the lesson notes, whether the teaching
methods implied in the contents of such notes would
actually provide the subjects with the right tools for text
production. More specifically the production of a text
which meets the standard required by the university
entrance exams (vestibular) examining board, and which
enables subjects to present themselves as the authors of
their own production as stated by Pilar (2005), for
instance. Results point to structural problems
(administrative ones, human resources, methodological and
didactic resources) which affect attention to
heterogeneity. Consequently, no text productions is
promoted, nor is teaching effective, process-oriented,
progressive, and catering to the different subjects´ needs.
On the positive side, we notice that the activities focus
on the text as a starting point and merely metalinguistic
interventions have had little room in the classroom. What
is more, we could also see, albeit discretely, activities
in which important scientific contributions relating to the
teaching of text production are embedded. In sum, we can
conclude that the teaching of text production in
preparation courses for the university entrance exams
requires, in the first place, a change in the way these
courses address their target audience, and, secondly, an
urgent insertion of what Science has produced in the area
of meeting individual needs. We believe that, by providing
subjects with the ability to produce discursive texts,
there will be more chances of ascension and inclusion of
these subjects in the cultural heritage, and in a system
that is more and more surrounded and organized by genres of
written and oral texts (BAZERMAN, 2005; GNERRE, 1998;
OLSON, 1997).
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |