XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: WHAT DO TEACHERS SAY ABOUT THEIR TRAINING?: CONFLUENCES BETWEEN KNOWLEDGE FROM EXPERIENCE IN PASTORAL WORK AND TEACHER TRAINING Autor: CARLOS CESAR DE OLIVEIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
MARIA INES GALVAO FLORES MARCONDES DE SOUZA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 71714
Catalogação: 18/07/2025 Liberação: 18/07/2025 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71714&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71714&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.71714
Resumo:
Título: WHAT DO TEACHERS SAY ABOUT THEIR TRAINING?: CONFLUENCES BETWEEN KNOWLEDGE FROM EXPERIENCE IN PASTORAL WORK AND TEACHER TRAINING Autor: CARLOS CESAR DE OLIVEIRA
Nº do Conteudo: 71714
Catalogação: 18/07/2025 Liberação: 18/07/2025 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71714&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71714&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.71714
Resumo:
The thesis in question presents the results of the research What doteachers say about their formation? Confluences between pastoral experience andteacher training, carried out between 2021 and 2024 with teachers whose lifestories had been Anped by pastoral training. Considering the breadth andproduction of knowledge on the subject, especially on the CEBs, we chose towork in the state of Ceará, known within the Conferência Nacional dos Bispos doBrasil (CNBB) as the Northeast I Region. This approach took into account the factthat pastoral insertion, as well as the teaching insertion of this teacher-researcher,took place in Ceará, and was based on the following question: has pastoralformation contributed to teacher training? Based on this and other questions, thestudy investigated and analysed training, understanding its complexity andbreadth, but recognising it as a space for producing knowledge. The analysis ofthe data, as well as its grounding, was based on authors linked to critical theories,focusing on the dialogue between Liberation Theology, Popular Education andTeacher Training, suggesting that it is a spiral formation, where different types ofknowledge meet, bringing contributions to teaching. The methodologicalprocedures adopted were: a literature review; approval by the ethics committee atPUC-Rio; development and dissemination of the questionnaire inspired by thesnowball method, obtaining 31 respondents; the field stage, scheduling andconducting semi-structured interviews via Google Meet with 13 participants.Based on the qualitative analysis, the teachers emphasised the importance ofteacher training, but showed that pastoral training, due to the pedagogicalresources they used, favour participation and a more dialogical approach, evencontributing to initial training. In some cases, pastoral training preceded teachertraining, so that the materials and dynamics adopted in pastoral training were thebasis for teaching practice, showing that training takes place in different spacesand contexts, including in-service training. What makes it different is itsintentionality, approach and the resources used. In short, the teachers pointed outthat there are confluences between the training programs studied, because whilepastoral ministry works on dimensions such as affectivity, relationships,politically, making this relationship between faith and life, teacher training makesit possible to broaden theoretical support, go deeper and, like a spiral, broaden theview of one s own training and teaching practice.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |