$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: NEW BRAZILIAN CONSERVATISM, GENDER AND SEXUALITY: CONCEPTIONS OF FUTURE TEACHERS OF BIOLOGICAL SCIENCES
Autor: PATRICIA DA SILVA BARROS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  PEDRO PINHEIRO TEIXEIRA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 71592
Catalogação:  15/07/2025 Liberação: 15/07/2025 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71592&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71592&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.71592

Resumo:
This research focuses on the conceptions of Biological Sciences teachers regarding issues involving gender and sexuality, set against the backdrop of the rise of new Brazilian conservatism over the past few decades. The defense of religious values and traditional family structures is one of the main hallmarks of new conservatism in Brazil, with significant involvement from evangelical leadership. Thus, we investigated the conceptions of undergraduate students in the Biological Sciences program at the Faculty of Teacher Training at the State University of Rio de Janeiro, located in São Gonçalo, a municipality with a strong presence of evangelical churches. We administered a questionnaire to participants with questions about topics such as abortion, homosexuality, gender roles, transgender issues, and education. Subsequently, interviews were conducted with a portion of the sample, which were recorded and transcribed to deepen the analysis of their conceptions. From a Human Rights Education perspective and utilizing theoretical frameworks on the subject, we found that conservative thinking is present not only among individuals of evangelical faith but also among individuals of other religions and those with no religious affiliation. We also found that the majority of the undergraduate students hold progressive views regarding gender and sexuality, consistent with Human Rights Education; however, they reported that teacher training could better assist them in understanding gender and sexuality issues. We conclude that, although the local context of the university may exhibit characteristics more aligned with conservative values, it is possible that the teachers trained there may be more aligned with pluralistic and anti-discriminatory educational proposals.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui