$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: ADDRESSING INEQUALITIES AT COLÉGIO PEDRO II: ASPECTS OF POLICY IMPLEMENTATION MANAGEMENT
Autor: ALESSANDRA FONTES IGLESIAS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  CYNTHIA PAES DE CARVALHO - ADVISOR
ANA CRISTINA PRADO DE OLIVEIRA - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 70511
Catalogação:  21/05/2025 Liberação: 21/05/2025 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=70511&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=70511&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.70511

Resumo:
Educational inequality is still a major challenge for countries like Brazil, which have historically lagged behind in the equitable distribution of educational opportunities. This thesis aims to understand the management of the implementation of policies to tackle educational inequalities at Colégio Pedro II. The results achieved in terms of access and permanence of students who enter through these policies were considered and the actions developed by the institution s management to support the permanence and academic success of students with different conditions in terms of socioeconomic origin, race/color, housing, previous schooling and cultural background were analyzed, seeking to overcome educational inequalities. Our starting point was the following guiding question: What actions and strategies do the school management teams at each campus of Colégio Pedro II adopt to ensure that their students not only have access, but also academic success in their school trajectory at this prestigious public school? The analysis is developed in dialogue with the literature on school management, implementation of public policies and studies on educational inequalities. From a methodological point of view, two units of Colégio Pedro II, a federal basic education institution located in the state of Rio de Janeiro, were studied using a qualitative approach. The research was based on a documentary analysis of the material available on the institutional website, complemented by semi-structured interviews with various implementing agents who compose the school management team in each selected unit. The results showed that students, including those who benefit from public policies aimed at democratizing access to the school, can be considered, to a certain extent, to be quite selected, given the difficulties of the selection process by public exams and even by lottery. Even so, social inequalities persist and sometimes translate into educational inequalities, and the school management is challenged to implement inclusion and assistance policies to ensure that all students remain in school successfully. This analysis shows that the democratization of access to a quality public school still faces significant challenges - particularly for the management teams - to ensure the success of all students in school.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui