$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: NEUROPSYCHOLOGICAL HETEROGENEITY OF NEURODEVELOPMENTAL DISORDERS IN CHILDREN AND ADOLESCENTS TREATED AT AN OUTPATIENT PSYCHIATRIC CLINIC IN THE CITY OF RIO DE JANEIRO
Autor: VALKIRIA DOS ANJOS F S DA SILVA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  HELENICE CHARCHAT FICHMAN - ADVISOR
Nº do Conteudo: 70216
Catalogação:  05/05/2025 Liberação: 05/05/2025 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=70216&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=70216&idi=2

Resumo:
Neurodevelopmental Disorders (NDD) begin in childhood and affect cognitive, behavioral, and socioemotional functioning. Difficulties in the initial identification of symptoms by caregivers, as well as the great variability in the cognitive profiles observed in these children, are some of the main challenges faced by psychologists and psychiatrists when making an accurate diagnosis. To contribute to this understanding, this dissertation investigated, in two complementary studies, factors involved in the search for psychiatric care and the cognitive heterogeneity of these disorders. The first study analyzed the profile of initial subjective complaints (ISC) reported by caregivers of children and adolescents treated at a psychiatric outpatient clinic, exploring their relationship with the diagnoses of NDD and anxiety disorders. Learning difficulties were the most frequent complaints (42.6 percent), followed by hyperactivity/impulsivity (41 percent) and defiant/oppositional behaviors (39.3 percent). Restricted/repetitive patterns and inflexibility distinguished individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) from those with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) or Intellectual Development Disorder (IDD). The second study explored intellectual heterogeneity in children and adolescents with ADHD, ASD, and/or IDD, through neuropsychological tests. A hierarchical cluster analysis revealed three distinct profiles: Preserved Cognitive Performance (PCP), Below Average (MI), and Global Impairment (GR), differing by the degree of cognitive impairment. ANOVAs indicated significant differences in IQ scores and in the cognitive measures analyzed (p less than or equal to .001) among the three groups. While patients with ASD and/or ADHD were distributed between PCP and MI, the GR group was composed mainly of children with IDD. These findings reinforce the need for interventions targeting externalizing symptoms, which tend to be more noticeable by caregivers, and psychoeducation on internalizing symptoms, which may go unnoticed. Furthermore, the identification of neuropsychological profiles that are distinguished based on the degree of impairment highlights the cognitive heterogeneity in NDD, helping in the planning of more appropriate therapeutic strategies according to cognitive functioning.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui