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Coleção Digital
Título: CINEMA É CACHOEIRA AND CINEMA IS PLASTIC: FORTUNE TELLERS OF CONTEMPORARY CINE MA AND ITS RELATIONAL DRAMATURGICAL POETICS Autor: SAMANTHA RIBEIRO DE OLIVEIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ANA PAULA VEIGA KIFFER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 69670
Catalogação: 18/03/2025 Liberação: 21/03/2025 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=69670&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=69670&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.69670
Resumo:
Título: CINEMA É CACHOEIRA AND CINEMA IS PLASTIC: FORTUNE TELLERS OF CONTEMPORARY CINE MA AND ITS RELATIONAL DRAMATURGICAL POETICS Autor: SAMANTHA RIBEIRO DE OLIVEIRA
Nº do Conteudo: 69670
Catalogação: 18/03/2025 Liberação: 21/03/2025 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=69670&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=69670&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.69670
Resumo:
The thesis investigates, based on interdisciplinary bibliographic analysis,
archival material and semi-structured interviews, how the multicentrality of the
development of ideas and audiovisual productions contributed to the emergence of
dramaturgical relational poetics in contemporary Brazilian cinema. The first
chapter analyzes the culturalist, distributive, universalist and concentrationist
aspects of the public and private sectoral policies developed by the audiovisual
field, focusing on the small movement of regional deconcentration perceived in
the first two decades of the 21st century. The second chapter presents the
theoretical key with which the corpus is approached and outlines the concept of
dramaturgical relational poetics, which supports the study of the practices
adopted and the aesthetic results obtained by the audiovisual production
companies Rosza Filmes (Rosza Films), based in Recôncavo da Bahia, and Filmes
de Plástico (Films of Plastic), created in the metropolitan area of Belo Horizonte,
in its fiction feature films. The third and final chapter unveils how its creative
agents constructed their own and autonomous ways for the development and
production of their stories and how, from their points of observation of the world,
they sculpted original plots, which put landscapes, bodies and lives that were
previously absent from Brazilian cinema screens. The thesis finds that new
creative agents emerged and occupied a space in national cinema with fictional
films focused on multi-centered affective repertoires, popular, but not massified,
distinct in themselves. Finally, it recommends the reopening of political paths that
enable continuity in the expansion of regional narrative diversity in Brazilian
audiovisual production.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |