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Coleção Digital
Título: DECOLONIALITY IN HISTORY: AN ANALYSIS OF THE APPROPRIATIONS OF HISTORY TEACHING (1980-2023) Autor: FELIPE CROMACK DE BARROS CORREIA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
JUCARA DA SILVA BARBOSA DE MELLO - ADVISOR
CRISLAYNE GLOSS MARAO ALFAGALI - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 68646
Catalogação: 21/11/2024 Liberação: 21/11/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68646&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68646&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.68646
Resumo:
Título: DECOLONIALITY IN HISTORY: AN ANALYSIS OF THE APPROPRIATIONS OF HISTORY TEACHING (1980-2023) Autor: FELIPE CROMACK DE BARROS CORREIA
CRISLAYNE GLOSS MARAO ALFAGALI - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 68646
Catalogação: 21/11/2024 Liberação: 21/11/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68646&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68646&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.68646
Resumo:
The ways in which discussions about so-called decolonial epistemologies are
appropriate and impact research in History Teaching in Brazil are the problem to be
investigated. This research, located at the intersection between the field of Social
History and History Teaching, sought to map and analyze the receptivity to
decolonial studies in the area of History Teaching since its emergence and
strengthening process in the 1980s and 1990s until 2023, in a similar way, or not, to
that observed in Philosophy and Social Sciences studies since the end of the 1990s.
It appears that decolonial epistemologies were appropriated by Philosophy and Social
Sciences studies in Brazil at a time prior to History studies. The problem arises from
the recognition that there is still no research on the appropriation of decolonial
epistemologies by historians of History Teaching. This investigation innovates as it
seeks to elucidate the interaction between this perspective that currently competes for
academic space, decolonial epistemologies, and historians of History Teaching.
Latent fields that have become relevant since the turn of the millennium.
Decoloniality and History Teaching have notorious importance in the production and
affirmation of subjectivities and identities. In this sense, through the mapping of all
research groups in the Teaching of History of Brazil and its subsequent subdivisions
in what appears in the CNPq directory, it was possible to elucidate the sample group
analyzed in more depth in the last chapter of the dissertation. Therefore, through
database searches and interviews, this research sought to analyze the recent
appropriation of decolonial epistemologies by Brazilian History Teaching.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |