$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: TEACHING KNOWLEDGE AND GEOGRAPHIC REASONING: DILEMMAS AND CHALLENGES IN THE TRAINING OF GEOGRAPHY TEACHERS
Autor: RAFAEL AROSA DE MATTOS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  REJANE CRISTINA DE ARAUJO RODRIGUES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 68428
Catalogação:  22/10/2024 Liberação: 28/10/2024 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68428&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68428&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.68428

Resumo:
Recently, we have observed a significant increase in the recognition of geographical thinking as crucial for the training and performance of Geography teachers. This research aims to analyze how undergraduate students in Geography mobilize knowledge acquired in their training to develop lessons based on geographical thinking during their teaching internship at the Colégio de Aplicação da UFRJ. The structure of the thesis comprises six chapters. In the first chapter, we address the fundamental objectives of geography as a school subject. The answer to this question passes through the understanding of what we define as Geographical Thinking, supported by various sources and references. In the second chapter, we discuss the theoretical contributions of two authors from the field of education. In Lee Shulman, we seek to identify the different knowledge mobilized by teaching practice, understanding it as an intellectual work that involves a broad process of pedagogical reasoning. In turn, Basil Bernstein provides us with an understanding of the pedagogical recontextualization process, in which teachers transform the knowledge to be taught based on different principles and codes. The third chapter presents the various methodological aspects that guided the research. It is a case study with an inductive method and qualitative approach. As methodological procedures, observations of orientation meetings, interviews about the relationship between the formative trajectories and the process of developing teaching lessons, and documentary analysis of didactic materials produced by the undergraduates were carried out. The fourth chapter focuses on the formative trajectories of the undergraduates. The fifth chapter analyzes the process of elaborating the teaching lessons by the undergraduates within the context of the Supervised Internship. Data on the factors that influenced the choice of themes for the teaching lessons, the relationship with different aspects of individual formative trajectories, the impact and knowledge mobilized in the orientation meetings, as well as research, consultation, and study initiatives in the development of the work are examined. Finally, the sixth chapter focuses on identifying and analyzing the geographical elements present in the teaching lessons developed by the undergraduates. The research provides subsidies for thinking about the integration of essential knowledge for future teachers to highlight the relevance of the geographic discipline in the complex school context.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui