XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: TEACHING LANDSCAPES AND EPISTEMOLOGY OF PROFESSIONAL TEACHING PRACTICE IN GEOGRAPHY TEACHER TRAINING AT THE STATE UNIVERSITY OF RIO DE JANEIRO Autor: VINICIUS SILVA DE MORAES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
REJANE CRISTINA DE ARAUJO RODRIGUES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 66768
Catalogação: 20/05/2024 Liberação: 20/05/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66768&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66768&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66768
Resumo:
Título: TEACHING LANDSCAPES AND EPISTEMOLOGY OF PROFESSIONAL TEACHING PRACTICE IN GEOGRAPHY TEACHER TRAINING AT THE STATE UNIVERSITY OF RIO DE JANEIRO Autor: VINICIUS SILVA DE MORAES
Nº do Conteudo: 66768
Catalogação: 20/05/2024 Liberação: 20/05/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66768&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66768&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66768
Resumo:
Starting from the theoretical hypothesis that the construction of teaching
identities takes place essentially in the mediation of the dimensions that surround
knowledge and teaching practice, and with the aim of better understanding some of
the intricacies of the teacher training process, doctoral research, which results In
this text, the objective was to investigate the means by which meanings and
meanings that constitute the production of teaching identities are internalized in the
particularity of the Geography course at the State University of Rio de Janeiro,
Maracanã campus. In the daily routine of teacher training there is the creative facet
of different teaching identities, which involves the apprehension of values,
meanings and worldviews. To better understand this particularity, two concepts
were recovered that served as the basis for the research: teaching landscapes and
the epistemology of teachers professional practice. In approximation with the
everyday method, the research made it possible to experience the teacher training
environment also as a research laboratory, and based on informal conversations and
semi-structured interviews with part of the student body, it is concluded that,
throughout the training for the teaching, the senses and meanings of teaching are
developed in the construction of habitus, praxis and teaching ethos in spaces-times
where dimensions surrounding the production of teaching identities are negotiated.
These spaces-times are understood as undergraduate landscapes, since they mediate
meanings of culture and teaching identity during the Geography degree, a moment
of production and absorption of knowledge and teaching practice, from the
perspective of the epistemology of teachers professional practice. Teaching culture
is made up of shared values and beliefs, which are assimilated individually, and
play a fundamental role in the way teachers perceive themselves. As verified in the
investigation with part of the student body, it is a dimension of teaching
professionalism fundamentally produced in initial training. The curricula of the
Degree and Bachelor s degrees, the mandatory Supervised Internship, the
Institutional Teaching Initiation Scholarship Program and the Pedagogical
Residency Program were the degree landscapes investigated during the research
and perceived by the students as spaces-time for the construction of teaching
identities. In these spaces-times, the apprehension of the teaching habitus suggests
the assimilation of attitudes and postures that constitute teaching. Teaching praxis
is assimilated in the awareness of the importance of the relationship between theory
and practice, between teaching knowledge and teaching practice. The teaching
ethos is developed in initial training through the construction of a behavioral, moral
and affective personality.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |