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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: HISTORY STANZAS: POPULAR KNOWLEDGE AND HISTORICAL KNOWLEDGE IN CONSTRUCTING HISTORICAL LITERACY Autor: ADRIANA DA SILVA SERAFIM
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
JUCARA DA SILVA BARBOSA DE MELLO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 66705
Catalogação: 14/05/2024 Liberação: 27/05/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66705&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66705&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66705
Resumo:
Título: HISTORY STANZAS: POPULAR KNOWLEDGE AND HISTORICAL KNOWLEDGE IN CONSTRUCTING HISTORICAL LITERACY Autor: ADRIANA DA SILVA SERAFIM
Nº do Conteudo: 66705
Catalogação: 14/05/2024 Liberação: 27/05/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66705&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66705&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66705
Resumo:
In this research, I analyze activities practiced in the classes I teach: History stanzas.
The experiences took place with 9th-grade classes in Rio de Janeiro s public
schools in the Santa Cruz neighborhood in 2018, 2019, and 2021. Noting that
learning history in public schools still faces great challenges, as a significant part
of the students do not understand what they read, I explored ways of working with
the curricular content to develop a positive memory about history, favoring its
understanding and evaluating its assimilation, using music. Above all, Samba is
used as a stimulus for students creativity and writing. Inspired by the improvised
verses of the Partido-Alto, one of the main samba sources in Rio de Janeiro, I
developed a didactic proposal in which students are challenged to compose verse
quatrains based on the content studied. I see this exercise as a form of historical
literacy and a stimulus to writing using elements that are part of the students daily
lives. The dialogue between popular knowledge, such as the agility to improvise
verses, characteristics of popular cultural manifestations, and historical knowledge,
or formal contents, in the school space, values students knowledge, stimulates
interest and pleasure in studying, in addition to adding different experiences,
contributing to making teachers and students composers and/or authors of the
history class as music or as text.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |