$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: EYE IN THE SKY: WASHINGTON, HOLLYWOOD AND THE ANNIHILATION-IMAGE
Autor: GABRIEL FERNANDES CAETANO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MAIRA SIMAN GOMES - ADVISOR
ALCIDES EDUARDO DOS REIS PERON - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 65837
Catalogação:  08/01/2024 Liberação: 08/12/2024 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=65837&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=65837&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.65837

Resumo:
The purpose of this thesis is to shed light on the violence inherent in the image as a semiotic-material agent in contemporary warfare. In the 21st century, the armed military drone, an image-centered weapon, has spearheaded the geopolitical curatorship of the USA in the context of the war on terror. In the wake of the entanglement between Washington and Hollywood, it is observed that drone violence shares the same characteristics as cinema: image and movement. However, a drone s image is not purely a reflection of the nature of war; it is more than representational, it is performative. Building upon the concept of annihilation-image, this thesis argues that the image wields a destructive agency as it transitions from reflection to diffraction (Haraway, 1992; Barad, 2007). Rather than mirroring reality, annihilation-image creates a brutal pattern of difference in the world. It is a destructive ontology in which seeing and annihilating are in a state of superposition. Therefore, everything that is framed is potentially dead. That is to say, by framing bodies and objects in the terrain, a state of superpositional violence is created in which one is alive, but virtually dead. This movement is driven by a strong transdisciplinary appeal, in which the discipline of International Relations (IR) is informed by concepts and ideas from Philosophy, Art History, Cultural Studies, and Film Studies. The development of the concept of annihilation-image is the result of the combination of Gilles Deleuze s philosophy (Deleuze and Guattari, 1996), understood as a practice that create concepts, and Michael Shapiro s approach (2020), which seeks to extract political theory from cinematic images. For the purpose of this exercise, we examine the film Eye in the Sky (2015), directed by Gavin Hood. The choice of this cinematic work is derived from its widely positive critical acclaim, as well as its status as a film that exposes the reality of drone warfare. Thus, this thesis contributes to both the understanding of the sociotechnical imaginaries of contemporary warfare within the war-image-cinema continuum and to the epistemic and methodological innovation in (IR).

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui