XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: A PSYCHOLINGUISTIC ANALYSIS OF DISFLUENCIES IN NEUROLOGICALLY HEALTHY ELDERLY SPEECH Autor: CRISTIANE PATROCINIO FRANCESCHI
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ERICA DOS SANTOS RODRIGUES - ADVISOR
LILIAN CRISTINE HUBNER - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 64564
Catalogação: 31/10/2023 Liberação: 23/10/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64564&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64564&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.64564
Resumo:
Título: A PSYCHOLINGUISTIC ANALYSIS OF DISFLUENCIES IN NEUROLOGICALLY HEALTHY ELDERLY SPEECH Autor: CRISTIANE PATROCINIO FRANCESCHI
LILIAN CRISTINE HUBNER - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 64564
Catalogação: 31/10/2023 Liberação: 23/10/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64564&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64564&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.64564
Resumo:
This dissertation is on the field of Psycholinguistics and focuses on the
analysis of disfluencies in the speech of neurologically healthy older adults, using
tasks from the Language Assessment Protocol called Bateria de Avaliação da
Linguagem no Envelhecimento (BALE) (HÜBNER, et al., 2019). In this study, we
aimed to investigate the most recurring types of disfluencies in the production of
three types of narratives: a retelling (Lúcia), a funny story experienced by the
participant (Funny Story), and a narrative based on a sequence of pictures (Dog
Story). The study included 55 participants (43 female, 12 male), with a mean age
of 70 years (SD = 7.3). We investigated the effect of the following
sociodemographic variables on the production of disfluencies: age, gender,
socioeconomic status, and education. We also examined the correlation between
the proportion of disfluencies in each type of narrative and the score on the
respective task, between the proportion of disfluencies and reading and writing
habits, and the correlation between the proportion of disfluencies and the
participants performance on cognitive tests included in the BALE. The results
indicate that the proportion of disfluencies varies according to the cognitive
demands of each type of narrative, with a higher proportion of disfluencies in the
retelling task (Lúcia). The following types of disfluencies were analyzed: filled
pauses, revisions, prolongations, repetitions, and interruptions. Differences were
observed in the distribution of types of disfluency based on the grammatical nature
of the affected item, with a higher incidence of filled pauses and revisions on lexical
items and prolongations and repetitions on functional items. Regarding the
examined sociodemographic factors, a significant result was found only for the
education factor, with a higher occurrence of disfluencies among individuals with
a higher level of education in the retelling task. Regarding the correlation studies,
although there were no correlation effects between the proportion of disfluencies in
each narrative and the score obtained in the respective task, it is worth noting that
retelling was the task in which participants scored the lowest, which is in alignment
with previous findings arguing that this type of narrative induces higher production
of disfluencies. In the other correlation studies, a positive correlation was observed
between the proportion of disfluencies produced in the funny story narrative and
the naming task and between the proportion of disfluencies in the retelling task and
the score obtained in the reading habits questionnaire. Taken together, these results
suggest that disfluencies in the speech production of neurologically healthy older
adults can be interpreted less as disturbances and more as important resources in
the planning and linguistic structuring of utterances. Finally, implications of these
findings are pointed out for a better understanding of the way elements such as
narrative type, socioeconomic factors, reading and writing habits, and cognitive
conditions/strategies interplay to shape the linguistic performance of older adults,
bringing significant contributions to the field of psycholinguistics and beyond.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |