$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: WHAT STORIES DO THEY TELL?: NARRATIVES OF INFLUENCER TEACHERS ON SOCIAL NETWORKS
Autor: CAMILLA BOMFIM BORGES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  GISELLE MARTINS DOS SANTOS FERREIRA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 62565
Catalogação:  18/05/2023 Liberação: 22/05/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62565&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62565&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62565

Resumo:
Digital media have significantly changed the way we acquire, produce and share knowledge. In this sense, in addition to the digital technologies used in formal classrooms, another environment has become massively used as an educational space: social networks. Based on this new scenario, this dissertation aims, from the intersection of the field of Media and the field of Education, to understand the emergence of a phenomenon: the influencer teacher and how he is built on networks from digital storytelling. In order to make this understanding possible, the specific objectives are: to examine the performance and resources that teachers use to position themselves and build themselves in social networks; analyze which stories teachers tell on digital from the narratives they build; investigate the ways of using the resources of the Instagram and YouTube platforms to build these narratives. To base the issues related to the different conceptions of media, mediatization and mediation we have Couldry and Hepp, Alevizou, Rawolle and Lingard. This investigation is a digital autoethnography, involving participant observation and semi-structured interviews, since, being a native of the field, I associated my experience with the experience of the participating teachers. While working in the field, I observed and interviewed two influencer teachers: Professor Noslen (who has the largest Portuguese YouTube channel in the world) and Professor Carol Mendonça. The main findings of the research point to three similar characteristics that permeate the profile of influencer teachers: entertainment, the idea that the free sharing of pedagogical content on networks can contribute to the democratization of education and the sale of products and services. The findings also indicate that the construction of the subjectivity of influencer teachers takes place from common aspects arising from their performance and exposure in the field, which were labeled as follows: behavior models, everyday positions; Business model; language; strategies; authority, prejudice and criticism. In this sense, such data can contribute to the establishment of new critical reflections about the direction of education in media contexts, new workspaces, the role, scope and choices of teachers in this scenario. In general, the investigation pointed out that, like me, the observed teachers are concerned with the stories they tell and, based on them, with the way they connect intellectually and emotionally with their student followers.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui