XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: ANATOMY E PHYSIOLOGY OF AN APPRENTICESHIP Autor: PRISCILA ANDRADE MAGALHAES RODRIGUES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
MENGA LUDKE - ADVISOR
Nº do Conteudo: 14119
Catalogação: 14/09/2009 Liberação: 14/09/2009 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14119&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14119&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.14119
Resumo:
Título: ANATOMY E PHYSIOLOGY OF AN APPRENTICESHIP Autor: PRISCILA ANDRADE MAGALHAES RODRIGUES
Nº do Conteudo: 14119
Catalogação: 14/09/2009 Liberação: 14/09/2009 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14119&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14119&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.14119
Resumo:
This research seeks to investigate how a supervised teaching practice occurs
at a secondary school during teacher education. The study is based on the project
Teaching practice in courses for teacher education as a two-way road between
university and school, which has sought to bring together those who are involved
in teaching practice, such as future teachers, teacher trainers and school teachers,
in order to discuss with the group the role of teaching practice in the training of
future teachers. The central subjects of this research are those who are involved in
the above mentioned project, mainly in its first six months. They come from two
teacher education degree courses for teachers in PUC-Rio - Geography and
Languages (Portuguese-English) - and from a public sector secondary school in
Rio de Janeiro. We interviewed eight future teachers, four teacher trainers, two
school teachers and the principal of the school involved. During two months, we
observed the classes with or without the presence of future teachers. Besides, we
have participated in every meeting with the people involved in the project, in the
attempt to understand how the teaching practice would develop as a whole. Our
bibliographical support is the literature on school as a real space of initial and
continual training and of teacher professional development, as it is possible to
learn from Nóvoa, Perrenoud, Canário, Roldão, Tardif and Lüdke among others.
We also based our study on the literature on teaching practice taken from Ghedin,
Pimenta and Lima as well as on the analysis of teaching practice that has already
been carried out by Cardozo (2003) and Albuquerque (2007), the former from the
perspective of future teachers, and the latter from that of the school teachers. This
dissertation analyzes teaching practice departing from the school, contributing to
the analysis of supervised teaching practice from three different perspectives. The
analyses indicates that teaching practice, in the context in which we have studied,
constitutes a rich opportunity for interchange between those who are involved in
it, mobilizing everyone, including the students attending the school; that is,
leading to some kind of internal movement of every subject. The observed
teaching practice also reveals itself as more significant and less bureaucratic for
the trainees, contributing to the immersion of these future teachers in their job
context. It is also possible to observe that the approximation between the subjects
of the teaching practice, such as future teachers, teacher trainers and school
teachers, allows us to understand the movement of knowledge between university
and school. The engagement of everyone involved in the current teaching practice
process in a common project opens possibilities for thinking about future
proposals for teacher education in real collaboration between both teaching
institutions.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
CHAPTER 6 | |
CHAPTER 7 | |
REFERENCES AND ANNEX |