XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: THE PROUNI AS PUBLIC POLICY AT ITS MACRO-STRUCTURAL, MESO-INSTITUTIONAL AND MICRO-MICROSOCIAL LEVELS: A STUDY OF ITS IMPLEMENTATION BY MEC AND TWO UNIVERSITIES IN THE METROPOLITAN AREA OF RIO Autor: LOBELIA DA SILVA FACEIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
JOSE CARMELLO BRAZ CARVALHO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 14114
Catalogação: 14/09/2009 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14114@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14114@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.14114
Resumo:
Título: THE PROUNI AS PUBLIC POLICY AT ITS MACRO-STRUCTURAL, MESO-INSTITUTIONAL AND MICRO-MICROSOCIAL LEVELS: A STUDY OF ITS IMPLEMENTATION BY MEC AND TWO UNIVERSITIES IN THE METROPOLITAN AREA OF RIO Autor: LOBELIA DA SILVA FACEIRA
Nº do Conteudo: 14114
Catalogação: 14/09/2009 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14114@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14114@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.14114
Resumo:
The thesis analyses the University for All Program - ProUni - an
affirmative action policy carried since 2005 by the Federal Government, in favor
of black and low income students. Hence, it evaluates the ProUni implementation
processes alongside three axes: its macro-structural, meso-institutional and
microssocial effects - according to the perceptions of some incumbents of the
Ministry of Education, several leaders of social movements engaged in this
affirmative action policy, and a sample of undergraduated students benefited by
ProUni scholarships in two private universities. The thesis framework is
developed from theories related to social networks, based upon political
participation of newtworking organizations (Scherrer-Warren), in order to give a
due account for the many political, intercultural and economic processes muddling
through these several movements, groups and individual actors participating in
these policies and politics. The research develops both quantitative and qualitative
data analysis techniques, stressing their complementary resources. The tree
analytical axes of the thesis point out: i) at the macro-structural level the ways this
social policy accounts for determinism and conditioning influences played by
economic, cultural and political structures in Brazilian society; ii) at the mesoinstitutional
level, it pinpoints the new institutionalization processes generated in
two private Universities in Rio de Janeiro area, as results of ProUni
implementation of 10% of scholarship in favor of low income and black students;
iii) at the microssocial level it emphasizes cultural and social changes and
adaptations generated among the undergraduated students and their reference
groups. Hence, at the macro-structural level, ProUni is shown as a public policy
developed by the Federal Government - alongside several movements of the Civil
Society - aimed at improving higher education democratization in Brazil. It is also
a rationalization endeavor aimed at tax deduction and philanthropy laws favoring
private universities, in exchange of 10% of free enrollment cottas by black and
low income students. Therefore, it stresses ProUni governance structures and its
politics arrangements inside the policy cycle. At the meso-institutional dimension
of analysis, the thesis finds out how ProUni plays a significant effect on
democratizing the scholarship practices already developed by the Catholic
University of Rio, as well as on reshaping the previous philanthropy and taxes
deduction processes implemented by other private university, Castelo Branco
University. At the microssocial axis, the thesis finds out the positive perceptions
developed by the universities students, in relation to their academic and cultural
insertion in higher education, to their increasing opportunities in enhancing new
knowledge, intercultural experiences and professional qualifications required by
the professional world.