$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING TEXTBOOKS UNDER THE DESIGN POINT OF VIEW
Autor: ROMULO MIYAZAWA MATTEONI
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  JACKELINE LIMA FARBIARZ - ADVISOR
LUIZA NOVAES - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 16124
Catalogação:  11/08/2010 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16124@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16124@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16124

Resumo:
This research proposes an analysis of Portuguese textbooks included in the Guia do Livro Didático distributed by the MEC for schools. The main purpose of this analysis is to enable discussions about (a) the current mechanisms for evaluating this kind of book, (b) the use of the image in textbooks, (c) the inclusion of other genres in their content and, essentially, (d) about the possible contribution of designers to the production of textbooks in Brazil. Understanding the object as a genre composed by extracts from other media, we study the points that determine their production, both in relation to the goals of its educational content - the Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) - and in relation to their official and social approval of the book as a legitimate didactic product – brought by the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In light of visual grammar, Gestalt and multiliteracies theories, in the perspective of Design in reading practices, the priority is to exam the main Portuguese teaching textbooks, since it is the main support for reading skills development and a kind of media that can, from the representation of various other media inside, develop reading expertise. As a multimodal object, being the result of the combination of visual and verbal languages, the book requires the participation of the designer in a collective work. In examining the conditions of legitimacy that define the conditions for its production and samples that are in use nowadays, it is concluded that there is a gap between the market, the official textbooks evaluation programs and the Design courses models. This gap prevents the development of graphic designs that understands and explores the parameters, enabling an assessment that meets the demands of the contemporary society and seeing the designer as an co-author needed in all stages of planning and production of textbooks in Brazil.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui