$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE ACQUISITION OF VERBAL MOOD IN BRAZILIAN PORTUGUESE: NATURALIST AND EXPERIMENTAL EVIDENCE OF THE PERCEPTION, EXPRESSION AND COMPREHENSION OF THE REALIS/IRREALIS MOOD DISTINCTION
Autor: JACQUELINE RODRIGUES LONGCHAMPS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LETICIA MARIA SICURO CORREA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 14059
Catalogação:  01/09/2009 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14059@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14059@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.14059

Resumo:
This dissertation is in the context of a theory which reconciles a psycholinguist approach to language acquisition and a minimalist conception of language. The working hypotheses were: grammatically relevant information has to be legible at the phonetic interface; the semantic interpretation of the TAM complex (Tense, Aspect, Mood) poses difficulty to the identification of the verbal mood morphology; basic conceptual distinctions, such as the realis/irrealis contrast, are expressed by the child, no matter whether or not his/her language morphology has been totally identified (The Semantic Opposition Hypothesis). A study of the spontaneous speech production of two children, aged 1;5 to 2;5, and 4 experiments were carried out. The analysis of the production data revealed that the realis/irrealis opposition is expressed by the child by means of the distinction between inflected/uninflected verbal forms and the Root Infinitive (RI) represents an alternative form to the subjunctive for the expression of the irrealis mood. The results of two elicited production experiments suggest that the indicative/subjunctive distinction is perceived by 3-year-olds, although the expression of the subjunctive mood still poses difficulty even for 5-year-olds. A comprehension experiment involving YES/NO questions with 5-7-year-olds, and its follow-up, suggest that the indicative/subjunctive opposition in subordinate clauses is recognized, even though negative answers pose difficulties that are not related to verbal mood, particularly at 5 years of age. The results are compatible with the hypotheses, suggesting that the presence of RIs in Brazilian Portuguese indicates a parametric shift in course (from null subject to non-null subject).

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
CHAPTER 8  PDF
REFERENCES AND APPENDICES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui