Buscas - Coleção Digital
    :                                                                                                 Direitos Autorais
PUC-Rio
PUC-Rio
Toolbox E-mail Help Plugins Acessos Area Restrita
aba parte esquerda Coleção Digital aba parte direita
aba parte esquerda Sala Virtual aba parte direita
aba parte esquerda Sala de Aula aba parte direita
aba parte esquerda Notícias aba parte direita
aba parte esquerda EMA aba parte direita
aba parte esquerda Projetos Especiais aba parte direita
Aumentar letra Diminuir letra Normal Contraste
 
Maxwell
imagem de espaçamento
  Página Inicial
imagem de espaçamento
  Buscas
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
  Estatísticas
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
imagem de espaçamento
  Sobre
imagem de espaçamento
rodape do menu
Consulta aos Conteúdos

 

Título: AGAINST THE EXCESSES: LIMITS, BALANCE AND LOVE IN BOSSA NOVA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): PAULO DA COSTA E SILVA FRANCO DE OLIVEIRA
Colaborador(es): JOSE CARLOS SOUZA RODRIGUES - Orientador
Catalogação: 09/10/2008 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Referência [pt]: http://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/Busca_etds.php?strSecao=resultado&nrSeq=12327@1
Referência [en]: http://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/Busca_etds.php?strSecao=resultado&nrSeq=12327@2
Resumo:
Against the excesses: limits, balance and love in bossa nova examines the sparingly aesthetics that marked a new movement in modern Brazilian music. Using the concepts of Nietzsche´s aesthetic philosophy, especially outlined in his first book, The Birth of Tragedy this study describes the creation process of bossa nova music as a constant struggle against the existing 1950´s Brazilian music excesses, in a regular search for balance between opposing terms. Three main aspects are addressed in the construction of this style: an innovative interpretation by singer Joao Gilberto, based on the obsessive search of a perfect balance between singing and talking; the melodic and harmonic music of composer Tom Jobim, establishing a musical structure that conciliated the maximum of expressiveness with minimum resources - and the softer and bright content of the lyrics in opposition to the dramatic style that prevailed in sambacanção songs that dominated the musical scene. For its self- consciousness, liberal content, balance and serenity, the bossa nova is defined as a markedly Apollonian movement, although there is always some Dionysian aspect at least in its more prominent songs. These qualities are also crucial in the formulation of the love concept that is consistent with the language of this new music style and with the social class and period of time expectations. Therefore, the bossa nova poetry is characterized by a softer and less dramatic concept of love that is based more in the present than in the past, in which all feelings, even the saddest ones, are surrounded by a gratifying aura of tenderness. Keywords
Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
INTRODUCTION  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
REFERENCES AND ATTACHMENT  PDF
<< voltar